|
Det lille fiskerleje, der er omgivet af en storslået natur,
ligger i et dalstrøg bag høje klitter, og har siden 1800-tallet bevaret sin ægte charme og identitet.
Den lille vesterhavsperle virkede som en magnet på datidens store kunstnere, der var lige så hjemmevante som kystbyens den gang 300 indbyggere.
Lønstrup er stadig et yndet sted for kunstnere, det være sig glaspustere, keramikere, smykkekunstnere og malere som udstiller i de mange gallerier i byen.
Det kreative univers i Lønstrup begyndte med maleren Martin Rørby (1803-1848) som I 1848 var i henholdsvis Lønstrup, Løkken og Blokhus, hvor han fik tegnet nogle skitser af det Vesterhav, som var i konstant oprør, og derfor hundekoldt. Han fik malet værket “Stranden ved Lønstrup” og “Strandparti ved Blokhus” på sin inspirationstur fra Skagen, og skriver:
Fra Hjørring reiste jeg til en lille Bye Lønstrup ved Havet hvor jeg tilbragte et Par behagelige Dage, rigtignok afbrudte ved iidelige Torden og Regnbyger. Jeg fik der imidlertid en ret interessant malet Skitze „ Stranden ved Lundstrup. Vestkysten af Jylland. 1848“ . Aukt. 1849, nr. 82, fortegn. 1905, nr. 206). Jeg fortryder at jeg saa snart forlod Lønstrup for at tage til Løkken; thi der behagede det mig langt fra saa godt. . . Her i Blokhuus hvor jeg nu opholder mig er Naturen ved Havet storartet, men her er desværre ikke mange Mennesker.
Digteren og marinemaleren Holger Drachmann (1846-1908), kom første gang til Lønstrup i 1871 for at male “Stranden ved Lønstrup” og vendte tilbage flere gange blandt andet I 1878, hvor han skrev “En uromantiske novella” om naturkatastrofen I Lønstrup I 1877.
I denne sommer tog maleren Lauritz Tuxen til Lønstrup, og var stærkt optaget af den mærkelige køretur derop gennem sand og lyng, og skriver: “I Lønstrup traf jeg Holger Drachmann sammen med Landskabsmaler Rudolf Bissen. Gæsteværelserne (I kroen) var smaa og Drachmann lang, saa han saa ikke bedre Raad end om Natten at anbringe sine Ben paa en stol I det modsatte Hjørne af Værelset.
Niels Peter Mols (1899-1921) maler, Han stammede fra land-almuen, og kom derfor fra meget små kår på landet.
Han var husmandssøn fra Grumstrup og havde som 8-årig knægt vogtet får. Et påfaldende tegnetalent havde skaffet ham en læreplads som maler, og fra Teknisk Skole var han så kommet ind på Kunstakademiet i København, hvor han gik mellem 1880 og 1884.
I 1883 debuterede han, og udstillede første gang på Charlottenborg i 1886.
Niels Peter Mols arbejdede mange forskellige steder i Jylland, og især fandt han motiverne ved den jyske vestkyst, bl.a. i Lønstrup hvor han malede ”Medens redningsbåden er ude” i 1895 og ved Kandestederne, hvor han malede ”Efterårstrækket.”
Christian Mølsted (1862-1939) var også at finde I Lønstrup, hvis studierejser i mange år gik til Jyllands vestkyst, særlig til Lønstrup – og det var ikke kun Vesterhavet, der trak. Det var en kokkepige, som var ansat hos en skudehandler Axel Rosenkrantz Segelcke i Lønstrup. Og en dag kom en mand forbi, ikke med en slæde, men med en malerkasse. Pigen var Ingine Dorothea (Thea) Svendsen (1862-1948(46) , og manden var marinemaleren Christian Mølsted.
Axel Rosenkrants Segelcke købte flere af Christian Mølsted malerier, så kokkepigen og maleren kan sagtens have fået øje på hinanden hos skudehandleren eller måske på kroen hos Theas faster Jensine Mariane, gift Olesen. De forelskede sig, og efter en del år blev de gift I Maarup Kirke I 1891, hvorefter de flyttede til Dragør, hvor der I dag findes et museum for Christian Mølsted.
Rudolf Bissen (1846-1911) var en dansk landskabmaler, søn af den berømte billedhugger Herman Wilhelm Bissen og bror til Vilhelm Bissen.
Han kom tidlig i lære hos P.C. Skovgaard og gik 1865-67 i Kunstakademiets Forberedelsesskoler, indtil Modelskolen.
Sit første billede udstillede han 1868, og i begyndelsen af halvfjerdserne bragte en række billeder fra Italien, hvor han flere gange har opholdt sig, – en gang i to år.
Hans produktion blev sparsom, efter at han i 1877 havde fået en galdestenssygdom, som senere udviklede sig til en betændelse i leveren, der i flere år med korte mellemrum tvang ham til at holde sengen.
Efter sin helbredelse har Bissen i de sidste år hurtig nået til at indtage en fremskudt plads blandt landskabsmalerne i den generation, til hvilken han hører.
Hans billeder på udstillingen 1887 vakte fortjent opmærksomhed ved en friskhed og djærv kraft i behandling og farve, der selv havde et noget brutalt anstrøg, pragtfuldt var især det store oktoberbillede af en gammel bøg I Dyrehaven, giftede Bissen sig med Olga Jacobs, datter af fuldmægtig Jacobs i København.
Agnes Slott-Møller (1862-1937) maler og billedhugger, og Harald Slott-Møller (1864-1937), kunstmaler og keramiker, var sommergæster I Lønstrup.
Derudover var N.F. Schiøtt-Jensen, maler og forfatter (1855-1941) i Lønstrup (1891) hvor han skrev en almanakhistorie over et af maleren Christian Mølsteds billeder fra Lønstrup.
Af litterære personer kom Henrik Pontoppidan (1857-1943) til Lønstrup I 1891 hvor han skrev en almanakhistorie over et af maleren Christian Mølsteds billeder fra Lønstrup.
Også forfatteren Gustav Wied (1858-1914) og Georg Brandes (1842-1927) var blandt sommergæsterne I Lønstrup.
Børge Mikkelsen (1906-1985), forfatter, blev født i Lønstrup.
Han debuterede med gamle og nye sømandssange, men som forfatter kom han med romanen ”Tre slags folk” og et par populærere maritime drengebøger i 1940'erne. I 1958 modtog han Kaptajn H.C. Lundgreens Legat.
Forfattere i Lønstrup
Georg Brandes
Holger Drachmann
Meir Aron Goldschmidt
Margrethe Loerges
Børge Mikklesen
Gustav Wied
Malere i Lønstrup
Tony Bisgaard
Rudolf Bissen
Christian Blache
Harald Borre
Godfred Christensen
Holger Drachmann
Kristan Peter Frederiksen
Johannes Gregersen
Johannes Hofmeister
Carl Milton Jensen
Viggo Johansen
P.S. Krøyer
Wihelm Kyhn
Margrethe Loerges
Eiler Michelsen
Agnes Slot Møller
Christian Mølsted
Carl Neumann
Erik Nørgaard
Niels Mols Pedersen
Martin Rørbye
Niels Jensen Schiøetz
Ole Due Stampe
Holger Peter Svane
Lauritz Tuxen |
|